maanantai 31. elokuuta 2015

Kahlaamon sohjosta nuorisotyön puolesta



SSS-miesten hallituksen norminpurkutalkoot ja yhteinen ponnistus julkisen talouden sopeuttamiseksi on herättänyt levottomuutta myös nuorisotyön kentällä. Vanha inhorealisti tosin toteaa heti, että tämä on niin nähty…

Kuten onkin: 1990 –luvun alun laman leikkauksien seurauksista toipuminen kesti kauan.  Silloinkin maa säästi siitä mistä kenties vähiten kannattaisi: tulevaisuudestaan. Laman lapsi on kohtalaisen huono osallistuja ja niinpä noiden säästöjen tuloksena syntyivät myöhemmin hukatun sukupolven porukat, joita etsimään yhteiskunta sittemmin palkkasi satoja etsiviä.

No, tämä on oma tarinansa, historiaa, josta NykySuomi ei juuri näytä oppineen. Nytkin säästetään tulevaisuudesta: koulutuksen säästöt jatkuvat tasolla, joka hirvittää. Työmarkkinat eivät vedä ja korvaavien tukitoimien teko on tehty erittäin hankalaksi, nuorisotakuusta ei puhu enää kukaan. 

Sipilän hallitus on myös laatinut listan, joka on herättänyt huolta laajalti. Hallitus on listannut lakeja, joiden noudattamisessa kunnat voisivat toimia oikeastaan miten haluavat. Ironista kyllä juuri uudistettavana oleva nuorisolaki on yksi näistä.

Mikä muuttuu? No tosipuheella ja periaatetasolla ei juuri mikään: nykyinenkin laki on väljähkö puitelaki, suunnat näyttävä ohjeisto. Sikäli ei huolta. Eikä lähtökohtaisesti sikälikään, että nuorisotyön budjettiosuus ei isosti rasita kokonaistaloudellisessa tarkastelussa. Mutta toisaalta hallitus listoineen viestii arvolatauksellista signaalia: eipä väliä näistä hommista. Kun jutut menevät periaatteellisiksi, on siinä pieni toimiala hankalassa rakosessa varsinkin kun kunnissa tuskaillaan kasvavissa taloushaasteissa.

Toinen kiusallinen asia on valtion talousarvioesitys. Siinä nuorisotyön sinänsä pienehköihin määrärahoihin esitetään merkittävää leikkausta. Kolmannes on paljon, vaikka ehkäpä sitten tasonsa säilyttävillä nuorisotyön veikkausvoittorahoilla jotenkin vajetta voidaan paikkailla. Silti kyse tässäkin on vähintään kiusallisesta signaalista, jolla sitä paitsi voi olla myös aitoa merkitystä.

Kiintoisaa on ollut se, että työllistämismäärärahojen loppumisesta tuli uutinen vasta, kun ne loppuivat Etelä-Suomesta heinäkuussa. Lapista ne loppuivat nuorten osalta jo keväällä. Tällä kehityskululla ja valtion budjettileikkauksilla voi olla iso merkitys yhden valtakunnallisen nuorisotyön 2000 –luvun menestystarinan, nuorten työpajojen, tulevaisuuteen.

Edellä on lyhyesti kuvattu asioita, joiden perusteella ei ole ollut yllätys, että Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi jatkaa jo viime vuonna toteutettua Hupparikansan puolesta –kampanjaa. Siihen me täältä Inarista toki osallistumme ja sitä suosittelemme kaikille. Lokakuun alun nuorisotyön viikko on kiireistä aikaa, mutta katsotaan, josko silti onnistuisimme luomaan jonkun paikallisille päättäjille kohdistetun tempauksen.

Aihetta lähestyy myös nuorisotyössä mukana tai sitä lähellä olevien henkilöiden luoma Nuorisotyön puolesta kampanja, jossa toimitaan mm. teemaa sivuavan blogin kautta. Ajatus on tarjota myönteisiä tarinoita nuorisotyön merkityksestä heille, jotka päätöksiä tekevät ja resursseja ohjaavat.

Hyviä hommia, julkisuutta ja keskustelua tarvitaan. Toivon, että hankkeilla olisi hyvä strateginen ajattelu mukanaan. Ja myös hyvät, tietoon pohjautuvat valtakunnalliset perustelut. Laatua vaaditaan, muuten kampanjointi jää huutavan ääneksi erämaassa.

Minuakin muuten pyydettiin kirjoittamaan Nuorisotyön puolesta -blogiin. Lupasin toki, kunnes havahduin siihen, että minullahan on ongelma: tekstin pitäisi olla myönteinen.

Voi hyvää päivää… Mitenhän ratkaisen tämän haasteen?

Ei kommentteja: