Nyt ollaan
lausuntokierroksella ja sikäli loppumetreillä. Ministeriö toteutti
maanlaajuisen kuulemiskierroksen ja netissä on voinut esittää kommentteja ja
loppuvaiheessa antaa lausuntoja. Oli muuten taas niitä nettipalveluita, joihin
en onnistunut kirjautumaan, mutta sähköpostikin kelpasi. Lapin maakuntakierros
oli jo 27.2.2015 Rovaniemellä ja siitä ei sen enempää, linkki sen inspiroimaan
blogiin on tässä
http://selvakeli.blogspot.fi/2015/03/dilemma.html
Mutta
lausuntoni nyt löytyy tästä:
Uudistettavan nuorisolain
osalta esitän alla olevia kommentteja ja näkökohtia.
Monin osin pohdinnat
nousevat alueellisen yhdenvertaisuuden näkökulmasta siten, että kysyn
tunnistaako laki riittävästi maan eri osien erilaiset lähtökohdat. Jättääkö se
tilaa sille, että eri asioita (vaikkapa etsivää työtä tehtäessä ja sitä
määritettäessä) tehtäessä tunnistetaan alueiden erilaisuus. Suomi on suuri maa
ja sen nuoret ovat ns. nurkkapaikoilla kovin eriarvoisessa asemassa palveluiden
saatavuuden suhteen. Alinomainen keskittyminen lisää tätä eriarvoistumista ja
aiheuttaa myös käytännön nuorisotyön suunnittelulle ja toteuttamiselle
keskuksista poikkeavia haasteita ja kehittämistarpeita.
Termi yhteiskunnallinen vaikuttavuus Helsingissä on ihan toinen asia kuin
vaikkapa Savukoskella, toki haasteiden mittakaavatkin poikkeavat. Siitä
huolimatta määrien (suoritteiden lukumäärien) kautta tapahtuva vaikuttavuuden
arviointi (esimerkkinä voisi olla vaikkapa nuorten työpajatoiminta) lisää
eriarvoisuutta maan vähäväkisillä ja talouden kanssa rimpuilevilla alueilla
sekä kunnissa.
Puhuminen palveluiden saatavuuden
yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta on tältä pohjalta arvotonta sanahelinää.
Sanon tämän kuten sen näen, en luodakseni vastakkainasettelua.
2§, Lain tavoite:
Ehdottoman hyvää on, että
nuorten osallisuus/vaikuttaminen on nostettu näkyvästi esiin. Sen pitää olla.
Elämän kunnioittaminen pitänee sisällä yhdenvertaisuuden periaatteen?
3§, Määritelmät:
Ikärajamäärittely on
kunnallisen nuorisotyön näkökulmasta parempi kuin entinen 0 – 29 v.
Mietiskelen noita
käsitteitä nuorisotyö ja –toiminta, erityisesti jälkimmäistä. Kaikki, joka
mielletään nuorisotoiminnaksi, ei ole nuorten omaehtoista toimintaa. Miten
määritellään tuettu tai mahdollistettu nuorisotoiminta suhteessa omaehtoiseen?
Näillä on vissi ero…
5§, Valtion nuorisopolitiikan ohjelma:
Erityisesti tämän
valmistelussa tulisi jotenkin turvata alueellinen yhdenvertaisuus. Mitä ovat
nuorisotyön ja –politiikan keskeiset tahot. Voisiko tähän liittää jonkin
kyseisen ulottuvuuden ”turvalausekkeen”, ettei käy niin, että lähinnä kehäkolmosen
eteläpuolelle sijoittuvat valtakunnalliset nuorisojärjestöt sekä suurimpien
kaupunkien yhteenliittymät huomioidaan.
Pohjois-Lapin nuorisotyön
ja –politiikan näkökulmasta joutuu kysymään, että onko maan alkuperäiskansan
nuorilla, Suomen saamelaisnuorilla, omaa asemaa prosesseissa.
8 §, Kunnan vastuu:
Lain maakuntakierroksen
Lapin tilaisuudessa puhutti kovasti.
Väljyys on kaksiteräinen:
se antaa joustavuutta toiminnalliseen päätöksentekoon, mutta samalla
joustavuutta myös säästöpaineissa tehtäviin mahdollisiin negatiivisiin
pikaratkaisuihin. Oliko edellinen laki tässä mielessä parempi, kun se raamitti
kunnan nuorisotyön peruspalvelukokonaisuutta? Luulen, että oli.
Yhteistyön ja
monialaisuuden vaatimus on hyvä.
9 §, Monialainen yhteistyö:
Verkosto on hyvä ilmaus
hyvälle asialle. Jos vielä ei tehdä, niin kohta on pakko kaikkialla ja myös
siten, että järjestökenttä sisällytetään tavalla tai toisella monialaisen
yhteistyön piiriin. Verkosto ilmauksena
mahdollistaa sen, että paikallisesti voidaan rakennella
tarkoituksenmukainen ratkaisu. Tätä(kään) ei voi määritellä kovin tarkkaan.
Hämmennyksen vallassa
joudun kysymään missä on nuorten kuulemisen ja osallisuuden periaate tässä
kohdin (lause: Verkoston tai yhteistyöryhmän tulee toimia vuorovaikutuksessa
nuorten palveluja tuottavien yhteisöjen kanssa). Lisäisin siihen sanat ja nuorten kanssa. Näissä
moniyhteisöllisissä verkostoryhmissä ei ymmärtääkseni käsitellä yksittäisiin
nuoriin liittyviä asioita vaan ilmiöitä. Esimerkiksi Inarin kolmen ryhmän verkostossa
jokaisessa on nuorisovaltuuston nimeämä edustus, jonka jokainen ryhmä on
nimenomaisesti sinne halunnut (kokemusasiantuntijuus sekä osallisuus perusteet).
10 §, Etsivä nuorisotyö:
Sinällään ymmärrettävästi
etsivän nuorisotyön rooli korostuu kyllä tosi korkealle tässä. Tapahtuuko se
jonkun kustannuksella? Jääkö se muu henkiseen ja taloudelliseen katveeseen. En
tiedä, epäilen että jää…
Pykälien 11-13 osalta ei
mitään erityistä, hyvin tarpeellisia.
Kysymyksiä nousee
kuitenkin lähinnä kymppipykälään Miten määrittelyissä näkyy se, että etsivällä
työllä voi ja täytyykin olla vahva ennaltaehkäisevä merkitys/rooli? Missä
vaiheessa etsivä työ tulee mukaan? Voidaanko katsoa, että esimerkiksi
yläkouluilla tehtävä työ on etsivää työtä? Pienissä kunnissa on silkkaa utopiaa
kuvitella, että jokaiseen työmuotoon palkataan oma koulu-, poikatyö, tyttötyö-
etsivän työ ohjaaja?
17§, Valtionavustuksen myöntäminen nuorisoalan
osaamiskeskukselle:
Selkeyttäminen paikallaan,
nykyinen järjestelmä ei hahmotu kokonaisuutena ja siellä on osia, joiden osalta
sopii kysyä miksi ne ovat siellä ja miten ne palvelevat valtakunnallisesti.
Näiltä pitää edellyttää jälkimmäistä
ulottuvuutta. Lienee
epärealisimia luoda vaikkapa maakunnallinen kehittämis-/osaamisverkosto, joka
olisi vaihtoehto.
Kunnallisen osaamiskeskuksen puuttuminen nykyisestä verkostosta on outoa, kun huomioidaan millaisia taloudellisia ja henkilöstöllisiä resursseja kuntien nuorisotyöstä löytyy.
Kunnallisen osaamiskeskuksen puuttuminen nykyisestä verkostosta on outoa, kun huomioidaan millaisia taloudellisia ja henkilöstöllisiä resursseja kuntien nuorisotyöstä löytyy.
18§, Valtionavustuksen myöntäminen nuorisokeskuksille:
Herää kysymys, että mikä
on nuorisokeskus? Niitä on paikallisia (kuten esim. Lahden tai Turun) sekä myös
entisiä valtakunnallisia nuorisokeskuksia. Mihin katosi tässä yhteydessä valtakunnallisuus?
Mihin katosi kansainvälisyys? Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tulisi tässä
yhteydessä tarkoittaa toimintaa kansainvälisesti, valtakunnallisesti,
maakunnallisesti sekä paikallisesti.
Lauseen osa, jossa
kuvataan keskuksien pääasiallista tehtävää jää myös hyvin ohueksi, kun
mietitään nykyisten keskusten profiileja.
Seppo Körkkö
nuorisosihteeri
Inari
Seppo Körkkö
nuorisosihteeri
Inari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti