Ajellessani pois pohdiskelin kuulumisia Lapin AVIsta. Olen kirjoitellut usein valtionhallinnon maakunnallisen nuorisotoimen merkityksestä, joten en aloita enää. En tiedä miten asiat ovat muualla maassa, mutta sen tiedän, että Lapissa tässä suhteessa on pitkät ja tuloksekkaat perinteet olipa sitten kyse lääninhallituksesta, ELY-keskuksesta tai AVIsta, mitä näitä nyt sitten onkaan vuosien varrella ehtinyt olla... Joka jutussa ei ole oltu ihan samaa mieltä, mutta entä sitten. Kokonaisuus ratkaisee ja isoissa linjoissa ei ole koskaan ollut eri näkemyksiä. Lyhyesti tiivistettynä: valtionhallinnon nuorisotyö on ollut pitkien välimatkojen maakunnassa merkittävä lappilaista nuorisotyötä kokoava voima.
Väitän tietäväni mistä puhun. Ellen väärin muista oma yhteistyöni silloisen läänin nuorisosihteerin ja nuorisolautakunnan kanssa alkoi keväällä 1982. Se on jatkunut siitä lähtien lähes katkeamatta. Tuo Riutulan Vasatokka on yksi lukuisista jutuista, joissa on toimittu yhdessä. Se on ehkä näkyvin, muttei suinkaan ainoa: lista on lähes yhtä pitkä ja kirjava kuin oma virkaura...
Kun kuulin pitkäaikaisen nuorisotoimen tarkastajan siirtymisestä toisiin tehtävin ja siihen liittyen sen, että tehtävää ei täytetä heti, huolestuin saman tien. Ei ollut yhtään vaikeaa koota allekirjoituksia seuraavaan Lapin AVIn ylijohtajalle matkustavaan vetoomukseen. Oli kiire, joten nimienkeruu ei ollut loppuun saakka demokraattinen. Arvelen että moni muukin olisi allekirjoittanut. Toivon, että kukaan ei kumminkaan ota itseensä...
Vetoomuspaperiin mahtui yhdeksän nimeä: kuntien, piirijärjestöjen ja muiden nuorisotyötä tekevien tahojen työntekijöitä Rovaniemeltä, Inarista, Torniosta, Enontekiöltä, Sallasta...
Ja se teksti menee näin
Lapin aluehallinnon nuorisotoimen merkitys lappilaiselle
nuorisotyölle on koko sen olemassaolon ajan riippumatta sen sijoituspaikasta
(Lapin lääninhallitus – Lapin ELY-keskus – Lapin AVI) ollut iso. Aluehallinto
on tukenut kenttää nuorisotyön avustuksin sekä kokoamalla nuorisotyötä tekeviä
tahoja keskusteluihin yhteisten ajankohtaisten tai koulutuksellisten asioiden
äärelle. Edellisten lisäksi se on
toiminut huomattavan aktiivisena lappilaisen nuorisotyön valtakunnallisena edunvalvojana
ja toiminnassaan huomioinut myös maakunnan pitkän aikavälin strategisia
asioita, joista merkittävin viime vuosien tulos on Lapille laadittu oma
Nuorisopoliittinen ohjelma.
Maakunnan nuorisotyön kenttä on tietoinen Lapin aluehallinnossa tapahtuneista henkilöstömuutoksista. Kentälle on tihkunut tietoja siitä, että vastikään vapautunutta nuorisotoimen ylitarkastajan tehtävää ei tultaisi täyttämään vuoden 2015 alussa.
Me allekirjoittaneet lappilaiset nuorisotyöntekijät olemme
huolissamme tästä. Epäilemme, että tällainen ratkaisu heikentäisi myönteistä
lappilaista nuorisotyön keskustelukulttuuria ja nuorisotyön kehittämistä
ylipäänsä.
Me vetoamme Lapin Aluehallintovirastoon, että se
täyttäisi vapautuneen nuorisotoimen ylitarkastajan viran ensi tilassa vuoden
2015 alussa.
Mitä sitten...
Niin. En tiedä. Jäljet pelottavat. Valtio perää kerkeästi yhteisvastuuta muilta, toteuttaa siinä sivussa omaa tuottavuusohjelmaansa ja jälki on hyytävää: kotikunnastani Inarista on hävinnyt parissakymmenessä vuodessa toistasataa työpaikkaa. Talkoisiin on osallistuttu leveällä rintamalla: Metsähallitus, tielaitos, Tele, Rajavartiosto, työhallinto.... Esimerkkejä ja tahoja löytyy paljon ja työpaikkojen häviämä on kunnioitusta herättävä.
Lapin AVI on tiedottanut tammikuussa tapahtuneesta ja rauhoittelee, että asiaan palataan syksyllä. Hyvä niin... Kumminkin. Viime vuosien kehitys antaa aihetta ounastella, että jos asiaa ei hoideta heti, se on helppo unohtaa. Säästötarpeet ovat loputtomat....
Siinäpä se, siksi kirjelmöidään. Erilaisten vetoomusten ynnä muiden tehosta voi olla perustellusti montaa mieltä. Siltikin, parempi yrittää....
Lopulta kaikki on tietysti muiden käsissä, mutta onpahan kerrottu mielipide ja tehty vetoomus.
Skoeoe
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti